5 روش برای تقویت مهارت شنیدن در منزل

آیا تا به حال پیش آمده که یک ایستگاه رادیویی یا پادکست انگلیسی زبان را روشن کنید و به خواب بروید، به این امید که وقتی روز بعد از خواب بیدار شدید مهارت شنیدنتان به شکل معجزه آسایی بهتر شده باشد؟

5 روش برای تقویت مهارت شنیدن در منزل

آیا تا به حال پیش آمده که یک ایستگاه رادیویی یا پادکست انگلیسی ­زبان را روشن کنید و به خواب بروید، به این امید که وقتی روز بعد از خواب بیدار شدید مهارت شنیدنتان به شکل معجزه­ آسایی بهتر شده باشد؟

خبر ناراحت ­کننده این است که هیچ کس به این روش هیچ زبانی را نخواهد آموخت. در واقع، به نظر می­ رسد که بهترین روش برای تقویت مهارت شنیدن این است که شنونده­ ی فعالی باشید. اگر قصد تقویت این مهارت را در خود دارید، باید پیش ­بینی کنید، سوال­های فراوان بپرسید، یادداشت بردارید و بسیار تمرین کنید.

البته که شنونده­ ی فعالی بودن آسان نیست و باید گام به گام به سمت آن حرکت کنید.

نکات زیر به شما کمک می­کند تا در جهت رسیدن به اهدافتان پیشرفت کنید بدون اینکه این روند زیادی دشوار یا خسته­ کننده باشد.

1. بر مهم­ترین اطلاعات تمرکز کنید

گام اول می­ تواند این باشد که سعی کنید در هنگام شنیدن اصل مطلب را دریابید؛ به این معنا که تنها بر درک کلید واژه­ هایی (اسم­ ها، فعل­ها و صفت­ها) تمرکز کنید که مهم­ترین اطلاعات را در جمله دربردارند تا بتوانید بفهمید گوینده چه می­ گوید.

دریافتن اصل مطلب مرحله ­ای مهم در مسیر درک جزئیات پیچیده­ تر از صحبت­ های افراد است.

این کار را در منزل امتحان کنید: یک ویدئوی 5 دقیقه ­ای درباره ­ی یکی از موضوعات مورد علاقه­ تان در یوتیوب پیدا کنید. ویدئو را بدون زیرنویس تماشا کنید و هر چند عدد کلید واژه را که می­ شنوید یادداشت کنید. اگر نیاز بود می­ توانید این کار را چند بار تکرار کنید تا ببینید آیا می­ توانید اصل مطلب ویدئو را درک کنید. وقتی آماده بودید، می توانید زیرنویس را فعال کنید و درستی و نادرستی آنچه را درک کرده ­اید بررسی کنید.

 

2. پیش ­بینی کنید

موقعیتی که در آن قرار دارید می­ تواند سرنخ­های مفیدی درباره ­ی محتوا و دستور زبانی که انتظار دارید بشنوید، اختیارتان قرار دهد.

این کاری است که بدون اینکه متوجه باشیم در زبان مادری­مان بسیار انجام می ­دهیم. چقدر پیش می­ آید که کسی سوالی کاملا بی­ ربط به بحث یا موقعیت از شما بپرسد؟ برای مثال، وقتی در رستوران رد حال سفارش دادن غذا هستید­ انتظار دارید پیش­خدمت از شما درباره­ ی سفارش تان سوال کند یا درباره­ ی غذای ویژه­ ی سرآشپز برایتان توضیح دهد. اما اگر ناگهان از شما درباره­ ی مسابقه­ ی فوتبال شب گذشته سوال، به نظرتان کمی عجیب خواهد آمد.

با پیش­ بینی کردن بیشتر آنچه ممکن است­ بشنوید می ­توانید سعی کنید جزئیات بیشتری از یک گفتگو را بفهمید.

این کار را در منزل امتحان کنید: در یوتیوب ویدئوهای کوتاهی را بدون صدا یا زیرنویس تماشا کنید. کی از ساده ­ترین گزینه ها، ویدئوهای توریست­ها است. ببینید آیا می­توانید محتوای ویدئوها را تنها با استفاده از آنچه می­بینید درک کنید. به کجا سفر کرده­اند؟ چه کار می­ کنند؟ چه می­خورند؟ آیا به نظرتان از سفر خود لذت می ­برند؟ چه واژه­ هایی را ممکن است برای توصیف حالشان به کار ببرند؟ سپس ویدئو را با صدا و زیرنویس تماشا کنید. آیا درست حدس زده بودید؟ آیا آنچه را پیش­بینی کرده بودید، در صحبت هایشان شنیدید؟

 

3. دایره­ ی واژگان خود را گسترش دهید

به محض اینکه سعی کنید جزئیات را دریابید، ممکن است متوجه شوید که واژه­ ها و اصطلاحات بسیاری وجود دارند که مرتب به آنها برمی خورید اما معنایشان را نمی­ دانید. با توجه کردن به این موارد و یادگیری آنها، در هنگام ارتباط برقرار کردن با دیگران خارج از کلاس اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت.

مرحله­ ی اول در این روند می­تواند درک اصطلاحات و عبارت­ های پیوند دهنده­ باشد. این کار می ­تواند آسان باشد، مانند واژه­ های «however» و «despite» که تضاد را نشان می­ دهند یا پیچیده ­تر باشند مانند «you’ll never guess what happened next!» که نشان می­دهد قرار است اطلاعات متعجب ­کننده ­ای بدهید.

وقتی درک بهتری از این اصطلاحات به دست آورید می­ توانید محتوای یک گفتگو را راحت ­تر پیش­ بینی کنید و داستانی را که می­ شنوید بهتر دنبال کنید.

این کار را در منزل امتحان کنید: یک پادکست به سلیقه­ ی خود و در حد سطح زبانتان پیدا کنید و گوش کنید. وقتی اصطلاح تازه­ ای شنیدید که معنای آن را درست نمی­دانید، آن را در اینترنت جستجو کنید و سعی کنید در گفتگوی بعدی­تان آن را به کار ببرید تا در خاطرتان بماند.

 

4. به لهجه­ های مختلف گوش دهید

نکته­ ی فوق­ العاده ­ای درباره ­ی زبان انگلیسی این است که افراد بسیاری در جهان به آن صحبت می­ کنند. هرچند، این به این معنا است که شما مجبورید لهجه های دیگری به جز لهجه­ ی ملکه­ ی انگلستان را بفهمید تا کارتان را پیش ببرید.

به جز اصطلاحات متفاوتی که مثلا در صحبت ­های آمریکایی­ ها، انگلیسی­ ها، ایرلندی ­ها یا استرالیایی ­ها می ­شنوید، نحوه ­ی تلفظ واژه ­ها در هر یک از این لهجه ها معمولا متفاوت است. هرچند، با استفاده از فیلم­ها و سریال­ها نیازی نیست که به این کشورها سفر کنید تا با لهجه­ هایشان آشنا شوید.

این کار را در منزل امتحان کنید: برنامه ­های تلویزیونی­، فیلم ها یا سریال­ هایی با لهجه ­های مختلف انتخاب و تماشا کنید. با استفاده از زیرنویس می­ توانید ببینید دقیقا چه می­ گویند و حتی می­ توانید تلفظ واژه­ های یکسان را توسط افراد مختلف مقایسه کنید.

 

5. تمرین کنید

اگر آنقدرها خوش­ شانس نیستید که تلفن همراهتان پر از نام افراد انگلیسی­ زبان باشد، اپ­ های فوق­العاده­ ی بسیاری هستند که می ­توانید با استفاده از آنها با انگلیسی­ زبان­ ها آشنا شوید.

هلوتاک (HelloTalk) نمونه ­ای از این اپ­ ها است که به شما این امکان را می­ دهد تا پیام­ هایی به سبک واتساپ برای افراد انگلیسی­ زبانی بفرستید که نیاز به کمک برای یادگیری یک زبان دیگر دارند. همچنین امکان ارسال پیام صوتی نیز در آن وجود دارد.

می­ توانید از افراد انگلیسی ­زبان بخواهید تا به جای پیام متنی، برایتان پیام صوتی بفرستند تا به آنها گوش دهید. می­ توانید هر چند بار که بخواهید به این پیام­ها گوش دهید تا جزئیات بیشتری را دریابید. می توانید از آنها بخواهید شمرده ­تر صحبت کنند یا اصطلاحات خاصی را در جملاتشان به کار ببرند.